Ice Cube
2004.10.28. 15:15
Ice Cube a gangstar rappből lett multimilliomos!
Ice Cube – a gangsta rapperből lett multimilliomos
A filmrendező, színész és forgatókönyvíró, egykori gangsta rapper Ice Cube mára már multimilliomosként éli világát. A Friday after next forgatásán profiként irányítja a felvételeket, és annak ellenére, hogy nyugodtan megengedhetné magának, hogy hátradől és élvezi vagyonát, mégis teljes erőbedobással dolgozik ismét.
„Hollywoodnak a gettóba kellett jönnie.” – mondja, miközben hátradől hófehér bőrfotelében, a hülye is érzi a fű szagát a levegőben. A Friday sorozat első filmje az egyik legjelentősebb fekete komédia lett, többek között Chris Tucker is innen vett lendületet karrierjéhez. Összesen 2 millió dollárt költöttek, és 23 milliót kasszíroztak, majd a következő rész összbevétele több mint kétszerese lett az előzőnek.
Minthogy Cube volt az egyik fő szövegírója a gangsta-rap úttörő N.W.A.-nek, soha senki nem jósolta volna meg, hogy idáig jut. A 32 éves sztár farmerben és pólóban lazít, le nem venné a szemét az ESPN sportcsatornájáról, miközben azt mondja, a feketék szerepe, hogy a tragikus szituációkból a fényre törjenek.
Los Angeles South Central negyedében nőtt fel, az O’Shea Jackson nevet az egykori football sztár O.J. Simpson után kapta. Ő volt az első, akik kiugrott az N.W.A.-ből, mert azt gyanította, a lemezcég átvágja őket. Első filmszerepét a John Singleton által rendezett Boyz N the Hood-ban játszotta, akkor kezdte megtanulni Hollywood játékszabályait. Számos forgatókönyvet elolvasott, azt mondja, a legjobb iskola ez volt számára. Szóló rapper karrierjét sem hanyagolta el, jópár lemezt adott ki, fikázta a koreaiakat, a melegeket, a zsidókat, és ő lett az a „nigger, akit szeretnek utálni”.
Egyik számodban azt mondod, „én indítottam el az egész gangsta szart, és ez a köszönet érte?”. Úgy érzed, nem becsülnek meg?
Az egy sor, ami Dre 2001-es lemezéről van. Az új arcok, a fiatalok nem szívesen említik meg, honnan tanulták a dolgokat. Rendben is van, én is ugyanezt csináltam. Nem várom el senkitől, hogy kalapot emeljen előttem. Versenytársak vagyunk, a hip-hop a pökhendiségről is szól, arról, hogy pofátlanul állj ki, egy csomó arrogancia és ego van benne. Olyan, mint az NFL, senki sem fog előnyt adni neked, és te se jótékonykodj.
Tudja mindenki, hogy jól rappelsz, de tudsz-e énekelni?
A pokolba, naná, hogy tudok! Hogy felvenném-e? Soha! (nevet) De hogy magamnak? A francba is, ember, hallanád, mit művelek a zuhanyzóban, vagy hazafelé az autóban. Régi soul számokat énekelek, például azt a Freddie Jackson szart, amitől a feleségem már a plafonra mászik, ha meghallja.
A Phoenix-i egyetemen szereztél építész diplomát, vannak kedvenc épületeid?
A saját házam, az az én kedvencem. Egy ház az csak ház. Szerettem az építészetet, a tanárom sokat segített abban, hogy érdekeljen. Azt gondoltam, ha ez a rap marhaság nem jön be, legalább lesz valami, amivel pénzt kereshetek.
Amikor 1989-ben az FBI-jal balhétok volt még az N.W.A. idején, nem féltél?
Soha. Az FBI? Ki nem szarja le? Ők Washington D.C.-ben vannak, az ország másik végében. Amikor a Los Angeles-i kopók szaglásztak utánunk, az volt a csúcs, mert ők a legnagyobb gang L.A.-ben, akár az utcán is lelőhetnek, megvan hozzá a felhatalmazásuk.
Hallottad, hogy a Friday a legtöbbször ellopott videokazetta a Blockbuster kölcsönző-hálózat szerint?
Ja, de nem izgat, engem akkor is jól fizetnek. A Blockbusternél amúgy sem fizetnek többet, hiába vásárolnak pót-példányokat, mert a jogot már megvették, úgyhogy ez az ő problémájuk.
A Sports Illustrated szerint te vagy az egyik legnagyobb anyázó a kosárlabda pálya mellett, igaz ez?
Naná, valóban rengeteget káromkodok, amikor az NBA meccseket nézem. Főleg a bírókat szoktam szidni, mert sokszor csak azért fújnak, mert szar napjuk van. Arrogánsak. Olyanok, mint a rendőrök. Időnként azért sípolnak, mert már nem bírnak futni. Viszont amikor játszok, olyan vagyok, mint egy ninja: nem tudod, mit lesz a következő lépésem, hogy hogyan érzek, úgyhogy bárkit be tudok palizni.
A The Nigga You Love to Hate-ből tudjuk, hogy nem bírod azokat, akik a rapből indultak és átmentek csöpögős pop-ba. Kire gondoltál, Tone Loc-ra, Puffy-ra, Vannilla Ice-ra vagy a Kid ’n Play-re?
Tone Loc-kal együtt kezdtünk, sokat jártunk egymáshoz. Puffy producerként dolgozott az utóbbi lemezemen. Kid ’n Play kezdte ezeket a gettó filmeket, így jó néhány ajtót nyitottak meg előttünk, úgyhogy őket tisztelem. Vanilla Ice-t nem.
Mit javasolnál annak, aki most kezd film-forgatókönyveket írni?
Egy: tanulja meg, hogyan kell elmesélni a sztorit. Akár a haverok között is lehet gyakorolni, bármilyen történettel, a lényeg, hogy tegye érdekessé. Kettő: tudnia kell, hogy miért tetszenek neki a filmek, és hogy mi tette őket jóvá. Ez sokat segít, hogy ne valami unalmas anyaggal szenvedjen az ember. És végül: keressen egy könyvet, amely a forgatókönyvekről szól, csak azért, hogy a formájukat megértse. Én is nagyon sokat tanultam ilyenekből.
Nagyon sokan várják az N.W.A. újra-egyesülését. Mitől függ, hogy összejöttök-e újra?
Dr Dre-től. Nem, inkább Dr Dre időbeosztásától. Nagyon sokat melózik, és amíg ő azt nem mondja, készen áll, addig nem fogunk bele. Egyébként egy csomó pénzt kellene belefeccölni, úgyhogy lehet, hogy a végén semmi sem lesz belőle. De terveink vannak, az tény.
2002. március 18.
|