Ghostface Killah
2004.11.22. 17:43
Minden j Wu-Tang-album megkapja a "legjobban vrt" jelzt, a Wu-rajongk pedig vilgszerte szmoljk a megjelensig htralv idt. gy rezhetjk, hogy ktsgbe vonhat az effle felttlen hsg egy olyan egyttessel szemben, amely megkrdjelezhet kvetkezetessggel rendelkezik olyan kzpszer lemezek okn, mint Cappadonntl a "The Pillage" vagy Method Mantl a "Tical 2000".
Ezttal azonban nem a tmegek elbuttsa a cl: a Kln azon tagja, akit sem a szvegei, sem a hangja miatt nem szoks jobban dicsteni a tbbieknl, nemcsak sajt elvrsait mlta fell, hanem a Wu-Tang-lemezek nha monoton sszessgnl is jobb anyaggal jtt el. A "Supreme Clientele" megjelense kihvst jelent a Wu-kzpont npsge szmra: egy kevsb jelents klntag albumnak magasabb minsge ltalnossgban, a Kln szintjn is magasabb minsget vonna maga utn. Mirt is ne lenne Ghostface albuma ugyanolyan j, ha nem jobb, mint az elmlt egy v Wu-Tanges termse? Ha kpesek ilyen szint anyaggal elllni, akkor ez szably lehetne, nem pedig kivtel.
De lpjnk tovbb. Egyetlen nagyobb negatvum van, amit mindenflekppen el kell mondanunk az albumrl: folytatja a Wu-lemezek gyakran zavaros tartalomjegyzkt. Ezrt mindegyik jellemzett dalnl jelezzk, melyik sorszmmal szerepel valjban a lemezen - lsd: "Nutmeg" (No. 2). Annak ellenre, hogy az eddig nem ismert Black Moes-Art a zeneszerz itt, a hangzs s a stlus szinte klasszikus Wu-Tangnek nevezhet. A shajtoz fvs rsz, a szinte szrevehetetlen basszus, a lasstsok mind hozzaddnak a kivl zenei lmnyhez. RZA vendgszereplse (a mostanra mr szinte szabadon felcserlhet Bobby Digital kpben) a hab a tortn.
A "Saturday Nite" (No. 4) ismersen hangozhat: az alapja ugyanaz (br gyorsabb tempval), mint ami Pharoahe Monch "Mayor" dalban szlal meg. Szerencsre nem agyonhasznlt alaprl van sz, gy jl mkdik itt is, fleg, hogy Ghostface rappelse javt hozza, hogy a rendrkrl s hamis vdjaikrl mesljen. Ghost elbeszlknt a legjobb, s sajnos pont akkor r vget a tragikusan rvidre vgott trtnet, amikor azt hinnnk, megismerhetjk a vgkifejletet... taln nem is kell megismernnk.
Ha nem ismers szmodra az "Apollo Kids" (No. 6), akkor kvnom, lj sokig. Ismt rlnk, ha RZA-nak ksznhetnm meg a Wu-szer, odavgs temet, de ez jabb ismeretlen, bizonyos "Hassan" szerzemnye. Vilgos, hogy a vltozatossg kedvrt figyelhettek az joncokra, mivel tnyleg temes blogatsra s csettintsre br ggyel van dolgunk. A rejtlyes Tony Stark olyan szvegekkel zavarja ssze hallgatit, mint a kvetkez: "This rap is like ziti, facin' me real TV, crest at high speed strawberry kiwi". Itt nem tehetnk mst, mint hogy vakarjuk a fejnket s nem jutunk semmire, mindezzel egytt a nta s a rappels is tl j ahhoz, hogy ne feledkezznk bele az lvezetbe.
Az album tovbbi rszn RZA-gyngyszemek szlnak, mint pldul a "Buck 50" ( No. 8 ) sztr-vlogatottja, az intenzv "Malcolm" (No. 15) vagy a dallamos "Child's Play" (No. 17). Az joncok teljestmnye felett rzett meglepds tovbbra is tart, mert remekmveket tesznek Ghost al: ilyen Mathematics alkotsa, a "Wu Banga 101" ( No. 18 ) s Jose Reynoso dala, a "We Made It" (No. 12). Zenei szempontbl mindssze a furcsa (br sszessgben nem elijeszt) "Stroke of Death" (No. 13) okoz trst a lemezen (gy hangzik, mint mikor a magnfej begyri a szalagot).
A lnyeg, hogy hossz id ta elszr jelen kritika szerzje nem szgyell vonakods nlkl ajnlani egy Wu-Tang-lemezt. Hatrozott fejlds tapasztalhat Ghostface els lemezhez kpest zenei szempontbl, br a szvegeket nzve azonos szinten vannak. Ironikus, hogy itt nagyobb Ghostface msik njnek, "Iron Man"-nek a jelenlte, mint azonos cm lemezn, s jobban is mkdik. Az album s az felvezet kislemez, az "Apollo Kids" minden bizonnyal hnapokig nem kerl ki a lejtszkbl s auts rdikbl.
|